Przekaż 1% podatku dla naszej szkoły. Więcej informacji w zakładce informacje.

KALENDARZ

Strona główna

Wycieczka do Komańczy

04-10-2017

Obchody Dnia Patrona w tym roku rozpoczęliśmy pielgrzymką śladami kardynała Stefana Wyszyńskiego.  27 września wyruszyliśmy na dwudniową wyprawę do Komańczy, miejsca internowania Kardynała  od 29 X 1955 do 28 X 1956 roku.

Zanim dotarliśmy do Komańczy, zwiedziliśmy imponujący w swoich rozmiarach i eksponatach Park Etnograficzny w Sanoku.

Skansen w Sanoku należy do najpiękniejszych muzeów na wolnym powietrzu w Europie. Na terenie Muzeum zgromadzonych jest  ponad 100 obiektów z okresu od XVII do XX wieku. Większość budynków zarówno mieszkalnych jak i użyteczności publicznej (szkoła, poczta) oraz gospodarczych  czy świątyń posiadają w pełni urządzone i udostępnione do zwiedzania wnętrza. Pod okiem przewodników mieliśmy okazję zetknąć się  i poczuć kawałek historii Polski.

Do Komańczy dotarliśmy wczesnym popołudniem,  po pysznym obiedzie i zakwaterowaniu wyruszyliśmy na plac zabaw.  Jeszcze tego samego dnia uczestniczyliśmy we Mszy Świętej, podczas której uczennice z klasy V pięknie zaśpiewały psalmy,  wieczorem natomiast spędziliśmy przyjemne chwile przy ognisku.

Następny dzień upłynął na chwilach poświęconych pamięci kardynała Stefana Wyszyńskiego. Rankiem udaliśmy się  do Klasztoru Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu, gdzie przebywał internowany Prymas Polski kard. Stefan Wyszyński. Mieliśmy okazję wędrować szlakami, które przemierzał Kardynał.  Zobaczyliśmy także Izbę Pamięci Prymasa Tysiąclecia, w której zgromadzono szereg pamiątek związanych z Jego osobą, wysłuchaliśmy z uwagą wspomnienia o Prymasie Tysiąclecia.

Zanim udaliśmy się na obiad obejrzeliśmy ciekawą cerkiew znajdującą się na trasie szlaku wiodącego do tarasu widokowego, z którego podziwialiśmy piękną panoramę Bieszczad.

W drodze powrotnej do Kryspinowa zwiedziliśmy Muzeum Misyjne Sióstr Misjonarek św. Piotra Klawera w Krośnie, mieliśmy okazję obejrzeć eksponaty pochodzące z czterech kontynentów: Afryki, Azja, Australii i Oceanii oraz Ameryki Łacińskiej. W zbiorach muzeum znajdują się stroje, ozdoby, broń, instrumenty muzyczne oraz przedmioty codziennego użytku. Byliśmy pod olbrzymim  wrażeniem zebranych zbiorów, natomiast film o dzieciach żyjących w min. w Etiopii, Somalii wzruszył nie jedną osobę, wielu z nas zakupiło przedmioty  przywiezione np. z Kamerunu, mogliśmy w ten sposób oraz symbolicznym datkiem wesprzeć misje.

Wróciliśmy zmęczeni ale uśmiechnięci i pełni wrażeń, z przekonaniem, że  warto wracać do miejsc, w których szczególnie żywa i obecna jest pamięć o naszym Patronie.